دراسة حقلیة لاداء سحب الجرار ماسی فیرجسن

نوع المستند : Original Article

المؤلف

قسم المکائن والآلات الزراعیة - کلیة الزراعة - جامعة البصرة - العراق.

المستخلص

استخدم فی هذا البحث جرار ماسی فیرجسن (MF285S) لدراسة وتقییم أدائه الحقلی حیث تم استخدام محراث مطرحی بأعماق حراثة 10 ، 15 و 20 سم لغرض تحمیل محرکه وبأربع سرعات أمامیة 1.8 ، 2.23 ، 3.88 و4.68 کم/س فی تربة طینیة غرینیة ذات محتوى رطوبی 20 %.أظهرت النتائج أنًّ أقصى کفاءة سحب کانت 0.79 عند معامل سحب 0.44 وعند انزلاق 0.09 - کما أظهرت النتائج زیادة الإنزلاق مع زیادة قوة السحب ولجمیع سرعات المحرک حیث زاد الإنزلاق بمقدار 12 ، 15 ، 22 و 26 % عند زیادة قوة السحب من 10 إلى 22 کیلو نیوتن للسرعات الأمامیة 1.8 ، 2.23 ، 3.88 و4.68 کم/س على التوالی. کما بیّنت النتائج أن هناک مدیات من قوة السحب یعمل ضمنها الجرار عند کفاءة السحب القصوى. وهذه المدیات تختلف حسب السرعات الأمامیة وکانت (7-22 کیلو نیوتن) ، (8-20 کیلو نیوتن) ، (9-18 کیلو نیوتن) و (10-16 کیلو نیوتن). للسرعات الأمامیة 1.8 ، 2.23 ، 3.88 و4.68 کم/س على التوالی.

Abraham(2014) Increase in tractor drawbar pull using special wheels, Agronomy Research 12(1),7-16.                                                                                 
Aday, S.H. (1997) Field studying of two wheels drive tractor performance when operating with passive implements, Mesopotamia J.Agric.,29(22). 
Diserens, E., Battiato, A. 2012. Traction force in arable farming: Agron  and env aspects after field-data acquisition and modelling. In:I.l Conf. Ag. Eng CIGR-Ag.Eng, June 8-12, Valencia, Spain                              
Dwyer, M.J.(1984). The tractive performance of wheeled vehicles.J. Terramechanics, 21(1): 19-34.
Dwyer, M.J.(1978). Maximum agricultural tractor performance by matching weight ,tyre size and speed to the power available. Proc. Of 6th iInt. Conf. of Int. Soc, for Terrain Vehicle system. Vienna, Austria
 Jebur H.A., M. M. Mostafa; E.A. El-Sahhar; M.A. El-Attar and M. A.Elnono (2013). Performance Evaluation of farm tractor using      variable weights on rear wheels during ploughing and sowing operation. Misr J. Ag. Eng., 30 (3): 645 – 660        
Jenane, C.; L.L. Bashford and G. Monroe (1996).Reduction of fuel                                                              consumption through improved tractive performance. J. Agric. Engng. Res., 64: 131-138.
Lyne,P.W.L and E.C.But.(1989).Real-time optimization of tractive efficiency .Trans of the ASAE 32(2):431-43
Sahu R.K., and H. Raheman 2008. A decision support system on matching and field performance prediction of tractor-implement system. Computers and Electronics in Ag 60: 76-86.       
Sumer,S.K.(2004).Effect of different tire configurations on tractor performance. Turk J AGRIC.,29(2005):461-468.
Taylor, R;Schroch,M.and Kelly, W.(1991). Getting the tnost form your tractor farm machinery and equipment .Coop Extension Service, Kansas State U, Manhttan,  MF-588.       
Wang ,G; Kushwaha,R.L.and Zoerb,G.C; (1989).Tractive performance of a model 4WD tractor .Can: Agric.Eng 31,125-129
Younis S.M., R.E. EL-Said, F.B. Ahmed., and M.E. Islam, 2010. Development a local system for measuring tractors performance. Misr.J.Agric. Eng., 27(1):34-53.